Betartott ígéret
Itt vannak az első BalatonBorok
Régóta várjuk, sokat hallottunk és beszéltünk már róla, most végre itt van: Budapesten és Balatonfüreden a múlt héten bemutatták a BalatonBort, az első hazai, több pincészet összefogására épülő régiós bormárkát. Már most mondjuk: kitűnő ár/érték aránnyal.
Kardos Gábor, Laposa Bence, Kovács Tamás: ha néhány év múlva a már itthon és külföldön is sikeres BalatonBor megszületésének körülményeire visszagondolunk, ez a három név biztosan eszünkbe jut majd. Gábor ötletgyárosként és a Balatoni Kör motorjaként, Bence a Balatoni Kör nemrég megválasztott elnökeként mint híresen tudatos építkező, Tamás pedig a Csopaki Kódex minősítési rendszerének kialakításában szerzett tapasztalataival egymást jól kiegészítve voltak vezéralakjai az új bormárka megszületésének. Sokan, és sokat hozzátettek a sikerhez, képtelenség lenne felsorolni őket, legyen elég annyi, hogy a Balatoni Kör tagjai mellett a Rizling Generáció lendületes csapata is közreműködött a munkában.
Az igazi főszereplők persze annak a 21 Balaton környéki pincészetnek a borászai, akiknek a borai belekerülhettek az egységes címkével ellátott, egységes palackba, de még inkább a borok. Ezek az ugyanabban a korszerű stílusban elkészített, friss, gyümölcsös, igazi nyári olaszrizlingek. Persze a pincék többsége már korábban is készített ilyen vagy hasonló borokat. Ami új az egészben, az az, hogy a Balaton környéki termelők – egyre szélesebb körben alkalmazva a legkorszerűbb technológiákat és borkészítési eljárásokat – többéves közös gondolkodás és egymáshoz csiszolódás után eljutottak oda, hogy a legsikeresebb bortermelő régiók mintájára (a legközelebbi nagy példakép az osztrák Wachau) létrehozzanak egy közösen megalkotott szabályrendszerre épülő, saját, régiós termékpiramist. Ennek belépőszintje a Balatonbor. (A piramis szintjeiről és a közös bormárkához vezető legutolsó állomásról itt olvashat bővebben.)
Tehát a legjobb európai sztenderdek alapján létrehoztak egy kritériumrendszert, és ha ennek bármelyik balatoni termelő olaszrizlingből készített borával megfelel a Vinea Balaton bírálaton, akkor ezt BalatonBorként hozhatja forgalomba. (A bírálati szempontokról és a 2015-ös – vagyis a most megjelent, legelső – évjárat bírálatáról itt talál leírást.)
És hogy miért jó ez az egész? Egyrészt jó a termelőnek, mert segít neki a piaca megtalálásában (minél kisebb termelő, annál inkább), másrészt a fogyasztónak, mert segíti abban, hogy sok – akár korábban nem ismert – termelő friss, ropogós, nyári olaszrizlingjét kipróbálhassa, és eközben garantáltan ne nyúljon mellé, tehát ne futhasson bele egy kevésbé sikerült tételbe. Ráadásul az új márka minőségénél talán csak az árát fogják vonzóbbnak találni. Figyeljék a kor alakú címkét, próbálgassanak, jó nyarat a BalatonBorral.
Ajánlom a Facebookon