Füred: kulturális nagyhatalom
Egy időben négy nagy kiállítás a Vaszary Villában
Lehet ciccegni, sziszegni, fejet csóválni. Én is szoktam, igen. Hogy már megint sorban állás a boltban, az utakon. A gyalogos nyaralók meg otthon hagyták a fejüket, úgy lépnek le az útra, hogy körül se néznek. Persze, sok itt a látnivaló, nem a forgalmat figyelik, el vannak andalodva, vagy mi. Tele a sétány is. Meg hangos a zene – ezt mondjuk én sem értem: minek kell mindent úgy túlhangosítani, hogy a felső városrészben nyitott ablaknál tisztán élvezhető a parti koncert, és még a strandon se hagyják békén a fülemet… minden zavarosan lüktet, mintha a Balaton puszta jelenléte nem lenne elég. A karakánabb alkatúak egyenesen azt állítják, hogy meg se érdemeljük a tavat, ha csak sound-félékre futja a kreativitás… ebben is van valami. Érdemes keresni, itt is van másik oldal.
A bazár-zsibvásár másik oldala sem öreguras, bár kétségkívül nem lábrázós-mobilos-villantós-puccparádés. A füredi Vaszary Villát sokan féltették. Én se láttam pontosan, hogy mi lesz ebből a mívesen helyreállított épületből, csak tapintható volt a múltjából fakadó lehetőség. Aztán mostanában a látogatók egymásnak adják a kilincset. Van is miért. Mutasson nekem valaki Magyarországon még egy olyan galériát, ahol egy időben ott van Vasarely, Rippl-Rónai, egy erős biedermeier kiállítás, és egy szemet-elmét egyaránt megmozgató irodalmi-képzőművészeti tárlat – valami ilyesmit hangsúlyozott a város polgármestere a legutóbbi kiállítás megnyitása alkalmával, és ez nem holmi politikai melldöngetés volt.
Beérett a gyümölcs. Nem lehet ide egyszer eljönni. Pontosabban körbe lehet szaladni a négy kiállítást egy szuszra, de tuti hiányérzettel távozik a galoppos. Nekem is ez a célom: hiányérzetet kelteni. Mert aki idén nem ér ide, az bizony lemarad. Fátyol fel, kukkantsatok be alá. Utána úgyis jön a késztetés, hogy ezt látni akarjátok.
Itt van Vasarely. Megkerülhetetlen a fickó, ha meg akarjuk érteni az op-artot, a kinetikus és a geometrikus absztrakt művészetet – és miért ne akarnánk megérteni? Ha mégsem, akkor csak simán tátsuk a szánkat, mert a szemünket úgyis becsapva érezzük. És ez a móka legalább olyan élvezetes, mint gyereknek a körforgás utáni szédülés. Persze, hogy magyar: Pécsen született Vásárhelyi Győző néven, 1906-ban. Három, nagyjából negyven éves szitanyomat-sorozatát is elővett a füredi kiállítás kedvéért a budapesti Vasarely Múzeum (Gordes, Hommage à J.-S. Bach, Cinétique N-B).
Aztán szintén a Vaszary Villában van Esterházy Péter Ottlik-lapja. Ez az emblematikussá vált irodalmi-grafikai alkotása olyan nevek mellett került a Képbe zárt írások című kiállításba, mint Günther Uecker, Antoni Tàpies, Eugène Ionesco, Kéri Ádám, Maurer Dóra, Ország Lili, Swierkiewicz Róbert és még sokan mások. Hol a határ, hol billen át, mikor válik képpé az írás? Milyen jelentést hordoz a szöveg, mint kép vagy a kép, mint szöveg egybemosódása? Adjunk időt a kérdéseknek és magunknak, érdemes lesz belemélyedni ebbe az anyagba, egészen ritka delicates.
A biedermeier néven divatossá vált művészeti stílus kialakulása a 19. században Közép-Európa-szerte a középpolgárság megerősödésével, a városi fejlődés fellendülésével volt szoros összefüggésben. A feltörekvő új társadalmi erő úgy döntött, hogy saját ízlése szerint megreformálja a környezetét. A művészeti és lakberendezési termékek megválasztásakor elsődleges szempont volt a lakótérben a komfort kialakítása. Ez a kényelmes érzés leng körbe a „Cilinder és lokni – Osztrák biedermeier képek a Szépművészeti Múzeumból” kiállításon, ami hosszútávú utazás lesz: egészen 2017. december 31-ig Füreden pihennek és pihentetnek az alkotások.
A Rippl-Rónai kiállítás megnyitóját már jobbnak látták a szervezők a Vaszary Villa kertjében megtartani. Jól tették, mert bár elég nagy a ház, egyetlen termében sem fértek volna el a kíváncsi érdeklődők, akik aztán fürtökben lógva követték Plesznivy Edit művészettörténész-kurátor tárlatvezetését. Az emberi természetnek tán rendje, hogy a kor előrehaladtával egyre szkeptikusabbá, komorabbá válunk. Rippl-Rónai József rácáfolt erre: fekete, már-már depresszív korszakát a színes, életigenlő szakasszal váltotta fel. Teremről teremre haladva egyre vidámabbak leszünk, míg végül eljutunk a napfénnyel és érzelmekkel teli késői pasztellképekhez.
Nos, hiányérzet rendben?
Ajánlom a Facebookon