Kortárs áttekintés
Időszaki kiállítások Veszprémben
Veszprém pezseg. Na nem úgy, mint nyári forróságban a balatoni strandok. Időjárástól függetlenül, időtállóbban. A város képzőművészeti kínálata nem a fülledt nyári levegőt idézi, hanem mint amikor zivatar előtti szélben kinyitják az ablakokat, hogy a friss levegő át meg átjárja a nyomott levegőjű szobákat. Időszaki kiállítások sora biztosítja az oxigéndús szippantást, íme közülük három.
Október tizenötödikéig a Munkácsy-, és Kossuth-díjas Fajó János vendégeskedik a Modern Képtár – Vass László Gyűjteményben. Életműve a geometrikus tradíciókból és a konstruktivizmus művészetszemléletéből táplálkozik, mestereinek Hincz Gyulát és Kassák Lajost tekinti. 1974-ben alapító tagja volt a Budapesti Műhelynek, ahol kortárs alkotások sokszorosító grafikai eljárásait végezték. „A műgyűjtés demokratizálásának eszközét láttuk benne, hiszen egy szitanyomat vagy egy rézkarc sokkal több ember számára elérhető, mint egy egyedi alkotás. Olyan művészek, mint Victor Vasarely vagy Max Bill sokszorosított grafikái a Pesti Műhely nélkül nagyságrenddel kevesebb hazai gyűjteményben lehetnének ma jelen.”
Az egész életútját meghatározó geometrikus formavilágról így vall:
„Egyszerű: ez szolgálja leginkább az életet, az élet új funkcióit. Ez a tiszta forma művészete. Gondoljunk csak a körre: mit tud a kör? Mi nem almát, azaz tárgyat festünk, mondta Kassák, hanem formát, kört. A geometrikus művészet nemcsak önmegvalósítás – persze az is -, míg például az expresszionizmus csak az önkifejezést szolgálja. Gyerekjátékokat is azért kezdtem csinálni, hogy a gyerekek egészen korán megszokják, mi a vizuális nyelv alapja. Háromszögekből, négyzetekből és körökből, ebből a három elemi formából a világ összes dolgát fel tudjuk építeni. A geometria örök.”
Napjainkban az akromatikus fekete, szürke és fehér színek inspiráló harmóniája foglalkoztatja, de a nagy formátumú számítógépes grafikák jelzik, hogy milyen nagyszerű színérzékkel és színkompozíciós képességgel rendelkezik az alkotó.
A „MOZGÓ-GEOMETRIA” című kiállítás október 29-ig látogatható a veszprémi Csikász Galériában, hétfőtől szombatig 10.00-18.00 óra között.
Czigány Ákos fotóművész és Néma Júlia keramikus tervezőművész egységes koncepcióra felfűzött tárlata veszprémi helyi vonatkozásokat is tartalmaz.
Doboz és ház. Két gondolat, két alakzat kerülgeti egymást két, egymást sok éve inspiráló alkotó párhuzamosan megszülető műveiben.
Czigány Ákos a kortárs magyar fotóművészet meghatározó alakja, 2009-től a Nessim Galéria, 2014-től a Várfok Galéria művészkörének tagja. Munkáiban konceptuális, konstruktív és dokumentatív jegyek ötvöződnek. 2010-ben Egek: hommage à Hiroshi Sugimoto című sorozatáért Lucien Hervé és Rodolf Hervé-díjat kapott Párizsban, valamint az International Photography Awards 3. díját, 2011-ben a prágai Leica Galéria FRAME011 nemzetközi fotóművészeti pályázatának 2. díját és különdíját is elnyerte. Alkotásai az elmúlt években számos kiállításon szerepeltek külföldön (Párizs, New York, Torino, Frankfurt am Main, Prága, Würzburg) és itthon. Budapesten él és dolgozik.
Néma Júlia keramikus tervezőművész. Doktori fokozatát a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen szerezte meg, ahol 2006–2013 között oktatott. A Magyar Formatervezési Díj és a Ferenczy Noémi–díj birtokosa, az International Academy of Ceramics tagja. Hazánk egyik legelismertebb kerámiatervező stúdiójának vezetője, ami egyben az ország első és egyetlen, magas hőfokú fatüzelésű kemencével működő kerámiaműhelye. A keze alól kikerülő porcelán és kőedény tárgyak – gasztronómiai igényű étkészletek, építészeti megoldások, teakerámiák és műalkotások – a művészi, a tervezői és a kézműves szemlélet összhangját tükrözik. Plasztikái, reliefjei, használati tárgyai és festményei sok hazai és külföldi egyéni és csoportos kiállításon szerepelnek Amerikától Európán át Japánig. Nemzetközi konferenciák és szimpóziumok rendszeres résztvevője, publikációi neves szaklapokban jelennek meg.
A kiállítás október 16-ig látogatható a Dubniczay-palota Várgalériájában (Veszprém, Vár u. 29.)
Ajánlom a Facebookon