A Balatoni Szövetség levele dr. Guller Zoltánnak
Lombár Gábor, a Balatoni Szövetség elnöke, (Balatonfenyves polgármestere), a BAHART ZRt-ben kisebbségi tulajdonos önkormányzatok nevében levelet küldött dr. Guller Zoltánnak, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatójának, a többségi tulajdonos képviselőjének. Az állásfoglalást változtatás nélkül közöljük.
Tisztelt Vezérigazgató Úr!
A Balatoni Helyi Önkormányzatok Szövetségét 1904-ben a Balaton és térsége fejlesztésének céljából hozták létre kiváló elődeink.
Már akkor felismerték, hogy a hatékony fejlesztés alapja a régiós szemlélet, vagyis közös célokért közösen kell fellépni, értékeinket eredményeinket fejlesztve azokat meg kell őriznünk.
A BAHART a térség egyik legrégebbi vállalata, a legnagyobb hajózási cég a Balatonnál, vitorlás kikötőket és egyéb turisztikai létesítményeket üzemeltet, a kompközlekedés és a személyi hajózás is a feladata.
A Régió kiemelt cége, értelemszerűen regionális feladatokat lát el, sajátos, speciális célokkal a turisztikai piacon jelentős befolyással.
Tavaly a cég átalakult tulajdonosi szerkezete megváltozott, az addigi – meghatározó arányban – tulajdonos helyi önkormányzatok mellett megjelent az állami szerepvállalás, a Magyar Turisztikai Ügynökség közreműködésében.
Guller Zoltán (jobbra) és Princzinger Péter vezérigazgató-helyettes (fotó: Árvai Károly/kormany.hu)
A BAHART Zrt-ben tulajdosként – részvényesként – bent maradó Balatoni önkormányzatok számára kiemelten fontos feladat, hogy
a BAHART egyben maradjon annak vagyonával, tevékenységével, működési struktúrájával, a meglevő személykikötő, illetve vitorlás kikötő hálózat maradjon a cégben, hiszen ez biztosítja a Balaton egészének megközelítését, azon való közlekedést, ami a turizmus elengedhetetlen feltétele,
egyben a céggel szembeni elvárás, annak működésének alapvetése.
A cég reorganizációs terve nem a Balaton érdekével, inkább a cég gazdasági helyzetének javításával foglalkozik kiemelten akkor, amikor a cég jelen működésével is nyereséges, és a tervezett változások több kisrészvényes településen is megszüntetnék a személyhajózást.
Tudni kell, hogy a települések, és azokon a kikötők szimbiózisban működnek, azok szerves része és nem csak a vízi közlekedésnek,de akár a kulturális életének is. Így van ez Csopak, Balatonakali, Balatonudvari és Kenese esetében is, ahol a reorgamizációs terv ezen közforgalmú kikötők eladását tartalmazza.
A Balatoni vízi közlekedés sosem volt és nem is szabad, hogy csak és kizárólag gazdasági kérdés legyen, ennél sokkal fontosabb a hosszú távú stratégiai és közös érdek.
A kisebb – jelenleg esetleg gazdaságtalanul működő – kikötők ugyanolyan fontos részei a rendszernek, mint a nagy forgalmú objektumok, ezek bevételei ki kell, hogy egyenlítsék a kisebbek esetleges veszteségét.
A balatoni turizmus és a kisebb települések számára elengedhetetlenül fontos, hogy megtartsuk ezt a hálózatot jelenlegi formájában, hisz ez volt a tulajdonos Önkormányzatok BAHART-ra vonatkozó működési koncepciója.
A Balaton körüli önkormányzatok együttes érdeke, hogy a BAHART jelenlegi vagyona ne hulljon szét, ne kerüljön ki az önkormányzatok – a Balaton gazdái – felügyelete alól.
Fontosnak tartjuk továbbá, hogy közösségi érdek a menetrend szerinti hajózás megtartása a Balatonon, beleértve a kisrészvényes települések kisebb forgalmú kikötőinek további működtetését is.
Tisztelt Vezérigazgató Úr!
A Balatoni Szövetség tagtelepüléseinek nevében felhívom az MTÜ figyelmét a helyi önkormányzatokkal való egyeztetés fontosságára, hisz erre még lenne lehetőség, bár lehet, hogy ezt a tevezett reorganizáció megfogalmazása előtt kellett volna megtenni.
Az egyeztetést kövezően bízom abban, hogy elsősorban a régiós érdekeket veszik figyelembe a gazdaságossági szempontok ellenébem.
Van olyan közösségi érdek – például a Balaton ügye – mely fontosabb a gazdasságossági szempontoknál.
Természetesen készséggel állunk rendelkezésre, amennyiben az elkészült reorganizációs terv egyeztetésére sor kerül.
Balatonfüred 2020.04.28.
Tiszteletettel
Lombár Gábor
Balatoni Szövetség elnöke
Az eredeti levél
kikötőfotók: BAHART
kapcsolódó cikkünk: A BAHART nem üzemeltetne kikötőket
Ajánlom a Facebookon